Jak rozwiązać kwestię odpowiedzialności za naprawy sprzętu w wynajmowanym mieszkaniu? Jeśli zadbasz o to w czasie podpisywania umowy, możesz zapobiec potencjalnym nieporozumieniom. Sprawdź, jakie przepisy obowiązują w przypadku serwisu sprzętu RTV i AGD.
Co mówi prawo?
Art. 666 Kodeksu Cywilnego stwierdza, że najemca jest zobowiązany do używania lokalu w sposób odpowiadający właściwości i przeznaczeniu rzeczy. Prawo nie precyzuje jednak, kto ma zapłacić za konserwację i naprawy sprzętu elektrycznego niewynikające z niewłaściwego użytkowania.
Z kolei Ustawa o ochronie praw lokatorów (Dz. U. z 2014 r. poz. 150 z późn. zm.) zawiera szczegółowy katalog napraw, do których zobowiązany jest najemca. Dotyczą one m.in.:
- podłóg,
- okien,
- mebli na wymiar.
Na tej liście nie ma AGD w zabudowie. Powód jest prosty. Pierwotna wersja Ustawy pochodzi z 2005 r., kiedy taki sprzęt był jeszcze luksusem. Logiczne jest zatem poszerzenie w umowie najmu katalogu napraw o sprzęt, który jest integralną częścią lokum.
Co mówi rozsądek?
Gdy stary i wysłużony sprzęt AGD odmówi posłuszeństwa, nadużyciem byłoby wymaganie od najemcy ponoszenia kosztów jego naprawy czy wymiany. Warto natomiast zawrzeć w umowie zapis, że lokator ma obowiązek dokonywania napraw bieżących i natychmiastowego zgłaszania usterek. Wielu poważnych awarii można uniknąć, reagując na nie odpowiednio wcześnie. Pamiętaj też, że dobre relacje z najemcami, a także okazjonalne, ustalone wcześniej wizyty w wynajmowanym lokalu, pozwolą Ci zaoszczędzić sporo nerwów!
Zarządzanie wynajmem wymaga więc nieco czasu i energii. Jeśli chcesz, żeby Twoje mieszkanie przynosiło Ci dochód pasywny, skorzystaj z naszych usług. Jako firma specjalizująca się w administrowaniu nieruchomościami, pomożemy Ci czerpać zyski bez angażowania Twojej uwagi na co dzień!
Comments are closed.